Malmö FF-HB Tórshavn

Som jag skrev för en vecka sen i inlägget om Harry Potter så åkte jag den dagen och kollade på fotboll nere i Malmö tillsammans med Johan, han som skjuter i samma skytteförening som jag.
En mycket trevlig kväll var det! Johan hämtade mig och så åkte vi till Bromölla för att ta tåget därifrån. Snäll som jag är (i vissa lägen) bjöd på tågresan, fick ju trots allt skjuts, biljett till matchen och ja, fick följa med överhuvudtaget. När ett gäng utlänningar (jag dömer ingen) verkade ha problem med biljettautomaten så gick vi in på ICA och köpte färdgods (ja, det innebär onyttiga saker) så länge. I kassan satt en mycket duktig fotbollsfotograf, Lena. Ni bör kolla in hennes blogg, hon tar jättebra bilder, hon tar också på Mjällby, haha! Vald till Mjällbys supporter (eller vad det nu heter precis, det kommer jag inte ihåg) 2010 om jag inte minns fel!
Vidare. Tåget ner till Malmö, var väl framme ca 1 h och 20 minuter innan matchen började så gick in i Triangels köpcentrum (inte färdigbyggt direkt) och kollade runt lite. Efter att jag hade försäkrat om att jag inte var på shoppinghumör, inte hittat Clas Ohlson och lite småskratt att det fanns en 3-butik som hette 3 Triangeln så satte vi kurs mot McDonalds. En cheeseburgare och en cola fick räcka för mig för denna gången. Aptiten är inte på topp när man mår som jag gör.

Sedan var det bara att vandra mot Swedbank Stadion. Efter lite diskuterande om det hette Swedbank Stadion eller Swedbank Arena kom vi fram till svaret när vi såg detta:
Har ni hört att en professor fick 100 000 kr (tror jag) för att komma på ett namn till det nya Gamla Ullevi? Vad kom han på - Nya Gamla Ullevi. Otroligt... Fantasifullt må jag säga.
Alltså, det heter Swedbank Stadion. En lååång kö till entrén fasade oss men nej, ingen fara, det gick faktiskt mycket snabbt. Ett par sittplatser nära plan fick vi, kunde se mycket bra men det var dålig fotoplats tyvärr. Fick bara dessa "bra" bilder, hmm, inget att skryta över direkt...
De två gånger som jag har varit på Swedbank Stadion så har jag inte kunnat låta bli att imponeras av all sång och allt snyggt tifo. Det är häftigt att vara där om man bara brukar vara på Strandvallen (som förövrigt är Sveriges vackraste arena). De senaste matcherna har jag också imponerats av Sillastrybarna på Mjällbys matcher men det här är på något helt annat sätt som jag blir imponerad på.
Matchen dominerades av Malmö, gångerna Tórshavn var inne i Malmös straffområde är lätträknade. Ändå blev det inte mer än 2-0, fler mål skulle absolut ha trillat in.
Efter matchen så gick vi med raska steg mot tågstationen och lyckas missa tåget med ca 2 minuter. Bra gjort. Istället för att vara nere på tågstationen och glo så gick vi till... Ja, inte så svårt att gissa, McDonalds. En cola igen, och ja, jag var riktigt colaberoende den dagen. Knappt något folk förutom en familj med en liten unge som sprang överallt bl a fram till oss också och försökte ta min cola och Johans muffins. Söt unge men ibland blev det lite jobbigt. Dunka-dunka musik spelades i högtalarna, höhö. Vidare till tågstationen igen, sätta sig på tåget för att sedan bli skjutsad hem.
På tåget hem var det mycket prat om skytte och jag säger då det - jag lärde mig mycket den kvällen. Vilket gjorde att jag de två senaste (om man inte räknar den idag) träningarna har skjutit 194 vilket är mycket bra med tanke på den svackan jag precis har varit i nu innan SSM var. Dagens träning gick riktigt dåligt, koncentrationen var långt borta. Jag lärde mig mycket om koncentration. Ni förstår, ofta när jag skjuter så är tankarna på helt andra håll, nästan aldrig riktigt på skyttet. Jag lärde mig den kvällen att jag skulle tänka att varje gång jag sköt så skulle jag tänka "Det här kändes som en 10:a" (sen får jag också se till att sikta rätt såklart). Att lära sig "hur var det nu jag sköt en 10:a?". Mycket viktigt att lära sig.

En mycket trevlig kväll som sagt. Det kändes bra att bara få åka iväg någonstans, kolla på en fotbollsmatch och bara snacka med någon om helt olika saker. Inte saker som gör en ledsen, inte saker som gör en glad utan bara helt... Vanliga saker. Bara snacka ni vet. Svårt och förklara men det kändes riktigt skönt och bra. Det var något jag behövde.

Att människor kan rädda en på olika sätt är ibland helt fantastiskt. Tex det här, att bara få chansen att åka iväg någonstans med någon, kändes bra. Sedan sov jag över hos Evelina för några dagar sen, vi snackade en massa och somnade på det mest lustiga sätt. Dagen efter gick vi en stund i Hällevik och satt på Strandvallen och bara tittade ut över den vackra utsikten vi hade. Dessutom så... Har jag fått tag i en viktig person. En person som faktiskt kan avgöra min framtid på ett sätt. Eller göra så att jag får tag på den som kan ändra den. Den som jag förlorade kontakten med på ett hemskt sätt, genom en religion.
Det finns änglar här i världen♥

Funderar även på att börja blogga normalt igen. Jag saknar det faktiskt, det känns som om det är något som saknas. Eller ja, svårt att förklara. Samtidigt är det skönt att inte känna att man behöver skriva varje dag och helst flera inlägg. Men nu när vi snart ska på semester finns det säkert något att skriva om. Och så kommer nog årskurs 9 kanske bli ganska intressant. Men tyvärr så tror jag att det kommer bli en jobbig årskurs för mig. Inte för pluggandets skull, det har jag aldrig haft större problem med, men för väljandets skull. Jag har INGEN ANING vad jag vill bli, inte den blekaste. Jag kommer ha stora problem med att välja gymnasium, det vet jag redan nu. Suck... Jag får hoppas på att jag kan få hjälp iallafall. Jag vet att SYO'n är hjälpsam och jag kanske till och med kan ta kontakt med kuratorn igen? Fast för en annan anledning denna gången då såklart.

Jag får helt enkelt ta allt i min egen lilla takt.
Sov gott hörrni.

Förresten! Glömde nästan en superviktig sak! På matchen i Malmö två rader och några platser ifrån mig så satt en kändis... En mycket speciell en som betydde mycket för mig och Sverige tidigare i år. Kan ni gissa?
Här har ni honom, en av mina favorithandbollsspelare!
DALIBOR DODER, DADO!♣



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0