Isabelle Caro (varnar för äcklig bild)

Idag på skolan så var det 2 stycken från Furulund (tror jag) som hade gjort ett projektarbete om ätstörningar. Ni vet om anorexia, bulimi och sånt. En av tjejerna hade haft anorexia också under hela sin tid på Bokelund (min skola) och vet hur det känns och mår mycket bättre nu. Men de berättade iallafall om en tjej, Isabelle Caro, från Frankrike som hade haft anorexia (anorexia nervosa) sedan hon var 13 år.
Tänk er det här: Att väga 25 kg när man är 165 cm lång och har ett BMI på 9,3 (underviktig räknas som under... 18 om jag inte har fel)! Det är sjukt! Och att sedan när man är 24 år att ligga i koma när man väger 23 kg! För att sedan dö när man är 28.
Isabelle Caro är ganska berömd. Hon blev känd genom en annonskampanj om anorexia. Efter att hon hade legat i koma så fattade hon själv att hon bara hade en enda chans till. Hon började äta, små små små bitar. Men det var redan försent och när hon var 28 år, alltså förra året, så dog hon pga sin anorexi.
Varnar här för en äcklig bild... Bilden skrämmer mig och tro mig, inte bara mig. Och detta fotot är nog efter att hon hade börjat äta igen...
Detta var en tankeställare till mig. Jag kanske tycker jag är småtjock, iallafall magen. Men fan hellre så än att se ut som Isabelle Caro gjorde! En riktig tankeställare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0